Drop-out?
Na czym polega zjawisko drop-outu po pierwszym roku studiów na Uniwersytecie Warszawskim? Czy to wypadanie czy wycofywanie się? Z czego wynika? Zmiana zdania co do dopasowania kierunku studiów do zainteresowań, niepowodzenia w trakcie sesji, a może plan przeczekania roku na jednym kierunku, żeby w kolejnym dostać się na ten wymarzony… mechanizmy odchodzenia ze studiów mogą być różne.
Zespół wolontariuszek-badaczek i wolontariuszy-badaczy przeprowadził badanie jakościowe metodą pogłębionych wywiadów indywidualnych. Wolontariuszki i wolontariusze samodzielnie zrealizowali projekt – od opracowania scenariusza wywiadu, poprzez prowadzenie wywiadów, aż po przygotowanie raportu prezentującego wyniki. Mogli przy tym liczyć na stałe wsparcie doświadczonego badacza-kierownika projektu.
Główne informacje o projekcie
Cel badawczy projektu:
- lepsze zrozumienie i wyjaśnienie zjawiska dropout na UW – odpowiedź na pytanie „Dlaczego studenci I roku odchodzą z uczelni?”
Zamawiający:
- Komisja Senacka ds. Studentów, Doktorantów i Jakości Kształcenia, dr Anna Rosner
Kierownik Projektu:
- dr Agata Komendant-Brodowska
Obecnie pracuje w Instytucie Socjologii UW i Zespóle Analiz Strategicznych UW. Współpracowała m.in. z instytucjami specjalizującymi się w badaniach marketingowych (TNS OBOP), społecznych (Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”) i edukacyjnych (Instytut Badań Edukacyjnych).
Czas realizacji:
Szkolenia:
- szkolenie merytoryczne (dr Agata Komendant-Brodowska, dr Tomasz Zając – wprowadzenie w temat drop-outu, model podejmowania decyzji edukacyjnych)
- szkolenie z analizy danych jakościowych – analiza problemowa (notatki analityczne z wywiadów, zestawienie danych itp.)